2016년 10월 22일 토요일

Matthew effect

매튜 효과

무릇 있는 자는 받아 풍족하게 되고 없는 자는 그 있는 것까지 빼앗기리라

마태복음 25장 29절


이 문구를 따서 로버트 머튼은 저명한 연구자가 더 많은 혜택(지원금 등)을 가져가고, 잘 알려지지 않은 연구자는 그렇지 못함으로써 점점 두 사이에 격차가 벌어지는 현상을 두고 매튜 효과라 칭했다.[1] 마태복음 효과라고도 한다. 이러한 효과는 주로 사회학이나 교육학 분야에서 언급된다.
교육학[편집]

케이트 스타노비치 Keith Stanovich는 이를 학생의 읽기 문제에 적용하였다.[2] 읽기 능력이 떨어지는 학생들은 학교에서 진급하면서 점점 더 독해에 어려움을 겪고, 언어는 도구과목으로써 기능하기 때문에 다른 교과목에서도 교육과정이 추구하는 목표를 달성하기는 시간이 지나면 지날 수록 더욱 어려워지는 것이다.








The Influence of Reading on Vocabulary Growth: A Case for a Matthew Effect
Dawna Duff, J. Bruce Tomblin, and Hugh Catts
Journal of Speech, Language, and Hearing Research, June 2015, Vol. 58, 853-864.

-----------------------------
Matthew effect
From Wikipedia, the free encyclopedia

In sociology, the Matthew effect (or accumulated advantage) is the phenomenon where "the rich get richer and the poor get poorer."[1][2] In both its original and typical usage it is meant metaphorically to refer to issues of fame or status but it may also be used literally to refer to cumulative advantage of economic capital. The term was first coined by sociologist Robert K. Merton in 1968[3] and takes its name from the parable of the talents in the biblical Gospel of Matthew. As a result of theMatilda effect, Harriet Zuckerman is also credited by Merton as the co-author of the Matthew effect.[4]